ميزان تغييرات حجمي اسپيدكس بر اساس زمان ريختن قالب بررسي شد

برپايه نتايج يك تحقيق دانشجويي؛ زمان برثبات ابعادي مواد قالب‌گيري اسپيدكس تاثير دارد، ولي بيشترين تغييرات قطر در نمونه‌هايي بود كه 3 روز بعد از قالب‌گيري ريخته شده بودند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا- منطقه يزد، يكي از مهمترين مشكلات دندانپزشكان بروز تغييرات ابعادي در قال‌هاي تهيه شده از دهان و دندان بيماران مي‌باشد و بهترين زمان براي ريختن قالب از بحث‌انگيزترين مسائل در اين مورد مي‌باشد.

ذوالفقار ذوالفقاري دانشجوي دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد طي مطالعه‌اي ميزان تغييرات حجمي ماده قالب‌گيري اسپيدكس براساس زمان ريختن قالب را با استاد راهنمايي دكتر عباس فلاح تفتي بررسي كرده است.

در مطالعه حاضر ماده قالب‌گيري speedex به عنوان يكي از پرمصرفترين مواد قالب‌گيري در ايران است. به منظور تاثير زمان بر ثبات ابعادي 60 قالب به روش پوتي - واش تهيه شد و سپس در 6 زمان مختلف قالب‌ها ريخته شد و تغييرات آنها در زمان‌هاي مختلف ارزيابي گرديد.

نتايج بدست آمده نشان داد كه زمان بر ثبات ابعادي مواد قالب‌گيري تاثير دارد. اختلاف اندازه با الگو با ميانگين اندازه قطر داي در نمونه‌هايي كه بلافاصله بعد از قالب‌گيري ريخته شده بود، 11/0 ميليمتر بود. اين عدد براي نمونه‌هاي بعد از 45 دقيقه 14/0 ميليمتر و در نمونه‌هاي 3 ساعت بعد اين عدد 10/0 ميليمتر و نمونه‌هاي ريخته شده در 7 روز بعد 06/0 ميليمتر اختلاف داشت.

بر اساس يافته‌هاي اين تحقيق،‌ پس از ريختن قالب‌ها و اندازه‌گيري با كوليس ديجيتالي و آناليزهاي آماري مشخص شد كه در تمام زمان‌ها، در قالب‌هاي ريخته شده تغييرات حجمي اتفاق افتاده است ولي ميزان اين تغييرات در همه زمان‌ها متفاوت و نيز از نظر آماري معني‌دار بود. بيشترين تغييرات قطر داي در نمونه‌هايي بود كه 3 روز بعد از قالب‌گيري ريخته شده بود.

(T.wiltiams 1984) در مطالعه خود ثابت كرده است كه زمان ريختن قالب بر روي ثبات ابعادي مواد الاستروي تاثير دارد و اين با مطالعه حاضر تطابقت دارد. V.fano در سال 1992 نيز ثابت كرد كه انقباض مواد قالب‌گيري ميليكوني تراكمي متعاقب setting متوقف نشده و ادامه مي‌يابد و اين مساله با نتايج مطالعه حاضر كه در تمام زمان‌ها تغييرات حجمي رخ داده است، مطابقت دارد

منبع:ايسنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا